10 przykazań, jak napisać dobry tekst do sklepu internetowego

Sklep internetowy to nie sklep stacjonarny — w sieci jak nie napiszesz, to klient nie będzie wiedział. Tu nie ma miejsca na to, aby ekspedientka zainteresowała użytkownika produktem. Musisz zrobić to sam. Jak? Właściwym zdjęciem i inspirującym tekstem. Dzisiaj podamy Ci klucz do tego, jak napisać treści do sklepu internetowego.  

1. Nie kopiuj

Kopia treści to najgorsze co możesz zrobić dla swojego sklepu. Kopia treści z innych stron (dotyczy to także producentów i hurtowni internetowych) sprawia, że Twój sklep:

  • staje się jednym z wielu niczym nieróżniących się placówek;
  • roboty Google go ignorują (treści kopiowane są nieindeksowane przez wyszukiwarkę, czyli, innymi słowy, nie są brane pod uwagę przy pozycjonowaniu);
  • tzw. “duplicate content” może spowodować nie tylko spadek strony w pozycjach wyszukiwania, ale nawet jej wykluczenie;
  • jeśli kopiujesz swój tekst z innych części strony, to musisz mieć świadomość, że Google tylko 1 raz indeksuje dany tekst, zatem może wziąć pod uwagę inną lokalizację, niż ta, na której Ci zależy.

Jaka jest zatem konsekwencja rezygnacji z kopii treści? Pisz unikalne teksty na stronę, zwróć uwagę na opisy produktów czy kategorii, aby były jedyne w swoim rodzaju. Oczywiście możesz posiłkować się różnymi źródłami, także internetowymi, ale pamiętaj — zawsze rób znaczącą parafrazę treści.

2. Pisz dla ludzi, dla których jest Twoja oferta 

Pamiętaj o tym, że teksty na stronie sklepu nie są tylko wypełniaczem — ich zadaniem jest przekazanie informacji Twoim potencjalnym klientom. Zatem tworząc content do sklepu internetowego pisz językiem osób, które będą zainteresowane Twoim produktem. Inaczej będzie wyglądała treść w sklepie medycznym a inaczej w sklepie oferującym lakiery do paznokci. Im bliższe treści będą oczekiwaniom odwiedzających, tym szybciej znajdziesz grono oddanych klientów. 

3. Nie koloryzuj

Treści do sklepu internetowego powinny być:

  • informacyjne;
  • angażujące, czyli napisane językiem korzyści;
  • wpływające na emocje.

Zadaniem treści do sklepu internetowego jest przede wszystkim prezentacja oferty oraz zachęta do dokonania zakupów. Pamiętaj jednak, że słowa „najlepszy”, „przepiękny” i inne naj… to płytka reklama, która sprawia raczej, że klient staje się ostrożny, niż chętny do zakupów. I tu automatycznie przechodzimy do przykazania nr 4 – pisz językiem korzyści. 

4. Pisz językiem korzyści

Pisząc tekst do sklepu internetowego pokaż klientowi, co zyska kupując konkretny produkt. Do czego i jak go wykorzysta, staraj się wytworzyć emocje, które sprawią, że zechce mieć tę konkretną rzecz. Działaj na wyobraźnię i jednocześnie mów o konkretach. Pokaż cechy produktu, wskaż jego zalety i określ korzyści, jakie klient uzyska z posiadania produktu. Niech fakty poruszą wyobraźnię. Nie pisz ogólnikowo ani nie wtrącaj banałów, a odnoś się do rzeczywistych danych i wskazuj przykłady. 

5. Twórz treści przestrzenne — czyli formatuj tekst

Musisz zdać sobie sprawę, że tylko niewielki procent internautów czyta treści na stronach. Przeszukiwanie internetu, czyli także Twojej oferty w sklepie www, odbywa się raczej na zasadzie skanowania treści — czyli szybkiego przeglądu. W efekcie nawet najciekawszy, merytoryczny i pomocny content zostanie pominięty przez odwiedzających, gdy występuje w formie monolitu. 

Jak temu zapobiec? Kluczem do sukcesu jest formatowanie i podział treści. Korzystaj z:

  • myślników,
  • wyliczeń,
  • list numerowanych.

W opisach kategorii oraz w opisach produktów pisz krótkie akapity, a niewielkie części tekstu oddzielaj śródtytułami. Podziel tekst na części tematyczne. Podkreślaj i pogrubiaj najbardziej znaczące frazy. W ten sposób w tekście na sklepie www internauta szybko znajdzie to, co go interesuje.

6. Nie zapomnij o metadanych

Metadane to jeden z elementów witryny internetowej, których celem jest przekazanie informacji do wyszukiwarki na temat zawartości danej strony. Wykorzystaj meta title i meta description do wskazania najważniejszych atrybutów każdej strony Twojego sklepu — zarówno podstawowych podstron (np. strony głównej), jak i każdej kategorii czy produktu. Postaw na unikalne i tworzone ręcznie (nie automatycznie) metadane — te pozycjonują się najlepiej. Unikaj nieczytelnych meta tytułów zawierających np. cyfry — te nic nie powiedzą ani użytkownikowi, ani wyszukiwarce. 

7. Stosuj słowa/frazy kluczowe

Słowa i frazy kluczowe to sposób robotów Google na znalezienie adekwatnej odpowiedzi do zadanych przez internautów zapytań w wyszukiwarce. Jeśli pominiesz zastosowanie słów i fraz kluczowych to roboty nie będą miały szans znaleźć i zaprezentować w wynikach wyszukiwania Twojej strony i oferty. Jednakże pamiętaj, że nadrzędną zasadą jest naturalność tekstu — sztucznie wprowadzone frazy będą razić, a Google uzna, że content w sklepie internetowym jest niewartościowy i napisany stricte pod SEO, a nie dla użytkowników, przez co ograniczy jego wartość i obniży pozycję. 

Warto także pamiętać, że nadmierne nasycenie treści w sklepie słowami kluczowymi także jest negatywnie odbierane przez Google. Ile ich zatem używać? Z umiarem.

8. Pamiętaj o nagłówkach

Już wspominaliśmy w przykazaniu 5 o formatowaniu tekstu. Dzielenie treści na sekwencje tematyczne warto wzmocnić używaniem śródtytułów. Co więcej, używaj zhierarchizowanych nagłówków, które są drogowskazem dla robotów Google w zakresie treści na stronie sklepu. 

9. Strzeż się błędów gramatycznych, ortograficznych, interpunkcyjnych

Poprawność językowa treści nie tylko świadczy o poziomie sklepu i szacunku dla klientów. To także ważna informacja dla wyszukiwarki. Pisz zatem bez błędów — te dyskredytują sklep zarówno w oczach odbiorców, jak i Google.

10. Stosuj linkowanie wewnętrzne

Co to jest linkowanie wewnętrzne? To odniesienie do innych treści na stronie sklepu internetowego. Warto je stosować, ponieważ wspomaga pozycjonowanie domeny. Może być także przydatne dla użytkowników — zainspirowani Twoim tekstem będą szukać więcej informacji na omawiany przez Ciebie temat. 

Jesteśmy przekonani, że powyższy poradnik uwzględniający 10 najważniejszych wskazówek dotyczących pisania contentu do sklepów internetowych sprawi, że Twoja domena zyska wyższą pozycję w wyszukiwarce i więcej ruchu na stronie. Jeśli chcesz zyskać gwarancję, że treści w sklepie internetowym będą angażujące, inspirujące i ciekawe a domena będzie systematycznie pięła się do góry w organicznych wynikach wyszukiwania — zgłoś się do nas — pomożemy.