Autor widmo a zawodowy copywriter – czy to ten sam zawód?
Choć obie nazwy dla przeciętnego odbiorcy nie zaznajomionego z branżowym nazewnictwem mogą brzmieć dość egzotycznie, to ich tłumaczenie jest bezproblemowe. Ghostwriter to tak zwany autor widmo. Po otrzymaniu wynagrodzenia zrzeka się wszelkich praw do swoich dzieł i pozostaje anonimowy. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku copywritera, który z powodzeniem może gromadzić prace do własnego portfolio. O podobieństwach i różnicach pomiędzy ghostwriterem i copywriterem przeczytacie w poniższym artykule.
Kim właściwie jest ghostwriter?
Jak już wspomnieliśmy, ghostwriter jest anonimowym autorem, tak zwanym twórcą widmo. Pracuje nad pisaniem biografii znanych osób, które są publikowane przez nich jako autobiografie. Tworzy też rozprawy naukowe na podstawie dostarczanych mu materiałów potrzebnych do ich napisania.
Ghostwriter może pisać w zasadzie wszystko i o wszystkim. Spod jego pióra mogą wychodzić prace naukowe i artykuły specjalistyczne (eksperckie) czy anonimowe treści sprzedażowe. I choć może podpisać się na swoich pracach, to jego nazwisko najczęściej jest umieszczane w mało widocznym miejscu, drobnym drukiem. Zdarza się również, że nazwisko ghostwritera – którego rola w powstaniu tekstu jest minimalizowana i umniejszana – jest całkowicie pomijane w publikacjach.
Ghostwriter jest całkowicie anonimowy, dyskretny, nie może powoływać się na stworzone przez siebie treści. Pozyskuje nowych zleceniodawców wyłącznie bazując na poleceniach dotychczasowych klientów.
Kto korzysta z usług anonimowych autorów?
Bywa, że mamy coś ważnego do powiedzenia, ale nie wiemy jak się do tego zabrać, tj. jak przekazać tę wiedzę czytelnikowi. W takich sytuacjach – niektórzy zatrudniają anonimowego pisarza, tj. ghostwritera, osobę z umiejętnościami pisarskimi. Bywa też, że ghostwriter otrzymuje zarys dzieła, a jego zadaniem jest jedynie przeprowadzenie korekty tekstu, po wcześniejszych modyfikacjach, ujednoliceniu i wygładzeniu treści. Zatem z usług tego rodzaju pisarzy korzystają osoby nie posiadające umiejętności literackich.
Kim w takim razie jest zawodowy copywriter?
Copywriter jest autorem treści, który w odróżnieniu od ghostwritera może tworzyć portfolio oraz – wszem i wobec – szczycić się swoim dorobkiem pisarskim, tj. pracami własnego autorstwa.
Zawodowi copywriterzy piszą merytoryczne, wartościowe dla wyszukiwarki Google treści, artykuły SEO i content marketingowe. Specjalizują się w opisach produktów i kategorii do sklepów internetowych, tworzą metadane. Ponadto, na zlecenie klientów proponują hasła reklamowe, scenariusze reklamowe oraz posty do wykorzystania w social mediach.
W zasadzie copywriterzy pracują przez całe zawodowe życie nad budowaniem portfolio swoich prac. I owszem, bywa, że przekazują prawa autorskie do napisanych przez siebie tekstów, to jednak nadal mogą do nich nawiązywać, przedstawiać i powoływać się na nie w szerokim gronie potencjalnych klientów. Jak najbardziej taki wieloletni dorobek pisarski jest pomocny w poszukiwaniu i zdobywaniu nowych klientów i zleceń.
Wspólną płaszczyzną dla copywritera i ghostwritera jest w zasadzie jedynie sposób pisania, oparty na rzetelnym researchu i merytorycznym przygotowaniu autora do pisania zleconych treści.
Wady i zalety autorstwa widmo
Jak wszystko w życiu, ghostwriting posiada swoje wady i zalety. I choć ghostwriter w swojej pracy poznaje szereg interesujących osób i jest niezależny, co można uznać za plus, to jednak musi pozostać w cieniu zleceniodawcy – i na zawsze, po oddaniu pracy, pozostać anonimowym. A to już zdecydowany minus jego pracy. Dlaczego? Nie może w przyszłości korzystać z napisanych przez siebie prac, ani szczycić się ich autorstwem. Nie może również czerpać korzyści z tantiem po publikacji napisanej przez siebie książki, a to już nieraz duża strata finansowa, zwłaszcza w przypadku biografii celebrytów. Nie buduje też własnego dorobku literackiego, bo musi pozostać anonimowy. Zatem – jak wskazują powyższe – praca w roli ghostwritera posiada więcej wad aniżeli zalet.
Tu szala wad i zalet przechyla się na korzyść zawodu copywritera, którego praca z pewnością jest korzystniejsza przede wszystkim dla samego autora.
Zawód autora widmo w świetle polskiego prawa
Nie da się ukryć, że ghostwriting jest popularny zwłaszcza w USA, gdzie autorzy widmo, piszący biografie amerykańskich celebrytów, znani są od lat. W Polsce zawód ten nie jest powszechny.
Dla przeciwwagi – copywriting w naszym kraju z roku na rok zyskuje na popularności i znaczeniu. Ponadto jest legalny, sklasyfikowany pod numerem PKD 90.03.Z.
I chociaż polskie prawo nie zakazuje pracy w charakterze ghostwritera, to jednak z drugiej strony – w RP nie istnieje legalne całkowite zrzeczenie się praw autorskich do dzieła własnego autorstwa. A to już przeczy idei ghostwritingu.
W Polsce prawa autorskie są niezbywalne, co oznacza, że autorzy treści nie mogą się ich zrzec lub odsprzedać. Ponadto osobiste prawa autorskie obejmują oznaczenie autorstwa, prawo do nienaruszalności treści i formy oraz decyzję o pierwszym udostępnieniu pracy szerszemu gronu publiczności.
Polskie prawo nie dopuszcza ghostwritingu w wersji amerykańskiej, tj. z całkowitym pominięciem autora treści. W Polsce nie można także decydować o formie oraz treści dzieła z pominięciem poinformowania o tym jego twórcy i uzyskania jego zgody.
Efektywny copywriting – unikalne, wartościowe teksty na www
Przepisami prawa w RP regulowane są usługi copywritingu i to właśnie copywriting jest korzystniejszą formą zarobkowania dla autorów treści. Copywriting do zawód wielu osób posiadających zdolności pisarskie, a przy tym posiadających szeroką wiedzę na temat pozycjonowania stron internetowych.
Polecamy się jako agencja copywritingowa specjalizująca się w tworzeniu unikalnych artykułów SEO, tekstów content marketingowych, a także wartościowych opisów produktów i kategorii wraz z metadanymi do sklepów internetowych. Tworzymy hasła reklamowe, scenariusze reklamowe oraz naming.
Warto mieć świadomość, że copywriting w Polsce jest coraz bardziej dostrzegany, uznawany i ceniony. Jeśli i Ty potrzebujesz rzetelnych tekstów na swoją stronę internetową, którą chcesz wysoko wypozycjonować w wynikach wyszukiwarki Google, zachęcamy do skorzystania z naszych usług copywriterskich. Wiemy jak pisać angażujące, efektywne treści, robimy to od lat dla klientów wielu branż. Z przyjemnością rozpoczniemy pisanie artykułów także dla Twojej firmy!