Optymalizacja strony internetowej w zakresie treści

Treść jest jednym z ważniejszych elementów na stronie internetowej. Unikalny content dostosowany do oczekiwań użytkowników i potrzeb robotów Google gwarantuje odpowiednie pozycjonowanie domeny. Dlatego tak istotna jest optymalizacja tekstów zawartych na stronie.

Optymalizacja strony pod względem treści — co to jest?

Optymalizacja strony w zakresie treści odnosi się do wszelkich działań ukierunkowanych na poprawę odbioru domeny przez wyszukiwarkę. Efektem przeprowadzonych prac jest:

  • wzrost widoczności strony,
  • wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania,
  • większy ruch organiczny na stronie,
  • lepsze wyniki sprzedażowe.

Poprawa indeksacji domeny poprzez dostosowanie treści jest zatem najlepszym, najskuteczniejszym i najtańszym sposobem na uzyskanie wyższej opłacalności prowadzenia biznesu w sieci. 

Treść na stronie www powinna systematycznie przechodzić przez proces weryfikacji pod względem użyteczności dla wyszukiwarki i internautów. Warto zaznaczyć, że oba te elementy są równie ważne i jedynie ich synergia przyczyni się do trwałej poprawy pozycjonowania domeny. Google ceni zarówno treści merytoryczne, w pełni odpowiadające na zapotrzebowanie użytkowników, jak i posiadające słowa kluczowe (określone w wyszukiwarce zapytanie), które jest swoistym drogowskazem dla robotów Google. 

Co zawiera dobra optymalizacja SEO?

W naszym artykule skupimy się na zawartych na stronie treściach. Podstawą do dokonania zmian powinien być audyt treści. Z zasady winien on obejmować wszystkie elementy związane z tekstem, tj.:

  • metadane,
  • hierarchię nagłówków,
  • opisy alternatywne,
  • nasycenie słowami kluczowymi strony,
  • uzupełnienie domeny o wartościową treść.

Audyt treści pozwoli ustalić, czy istniejący na stronie content spełnia wymogi wyszukiwarki i jest jednocześnie wartościowy dla użytkowników. Będzie podstawą do dokonania poprawek i uzupełnień, które w konsekwencji podniosą pozycję strony w Google.

Audyt treści dokonuje się w odniesieniu do istniejących w internecie konkurencyjnych stron. Pokazuje, które elementy wymagają poprawy, a które działają tak, jak powinny.

Optymalizacja treści — krok po kroku

W tej części artykułu dowiesz się, jak ulepszyć poszczególne elementy tekstu na stronie w sposób, który zapewni lepszą pozycję Twojej domeny. Pokrótce opiszemy wszystkie elementy tekstu, które mają znaczący wpływ na pozycjonowanie strony www.

Metadane

Metadane są niezwykle istotnym elementem dla wyszukiwarki Google. Są niejako drogowskazem, który wskazuje zawartość danej strony. Każda strona i podstrona powinna posiadać własne metadane charakterystyczne dla siebie i jasno wskazujące zawartość strony/podstrony. Oprócz tego metadane mają ogromny ładunek reklamowy — jeśli z nich nie korzystasz, sam skazujesz się na gorszą widoczność w sieci. Metadane są zajawką strony, która widzisz w wynikach wyszukiwania po wpisaniu frazy w okienku wyszukiwarki. 

Metadane można podzielić na Meta Title i Meta Description. 

Ważne: treści te muszą być unikalne i prezentować jasno zawartość strony. Powinny zawierać główne słowo kluczowe, na które chcesz pozycjonować daną stronę. 

Metadane warto pisać ręcznie. Zoptymalizowane metadane mają moc, którą rzadko daje przygotowany przez automat tekst. Powinno się je pisać językiem korzyści w sposób przyciągający uwagę.

Meta Title

To tekst, który jest tytułem danej strony. Powinien zawierać ok. 70 znaków ze spacjami, słowo kluczowe i adres strony lub markę. Musi zaciekawiać odbiorcę i zachęcić do odwiedzenia strony.

Meta Description

To tekst prezentowany pod tytułem strony, który opisuje jej zawartość. Długość Meta Description to około 160 znaków ze spacją. Opis powinien zawierać najważniejsze informacje, które pozwolą internaucie zorientować się w zakresie zawartości strony. Dobrze, jeśli zawiera słowo kluczowe oraz może mieć charakter reklamowy, zachęcający do skorzystania z oferty. 

Optymalizacja nagłówków i uporządkowanie tekstu

Tekst na stronie pisany ciągiem nie zachęci użytkownika nie tylko do czytania, ale nawet do pobieżnego przejrzenia treści. W efekcie nie będziesz mieć szans przedstawić swojej oferty, a współczynnik odrzuceń będzie zdecydowanie zbyt wysoki. 

Kluczem do zainteresowania internauty przekazem będzie tekst przejrzysty, podzielony na sekcje, z wyszczególnionymi nagłówkami — śródtytułami. To pozwoli odbiorcy na szybkie przeskanowanie treści (tak, właśnie skanowanie treści — internauci rzadko czytają całe strony). Ciekawe i długie nagłówki są doceniane zarówno przez internautów (bo wyjaśniają, co będą czytać), jak i przez roboty Google.

Istotnym elementem jest hierarchizacja nagłówków. Każda strona/podstrona powinna mieć 1 nagłówek H1, kilka H2, i jeszcze więcej H3 itd. Dzielą one tekst tematycznie i jednocześnie są wskazówką dla wyszukiwarki, która na tej podstawie ocenia zawartość strony.

Opisy alternatywne — nie zapomnij o tekście do grafiki zawartej na stronie

Obrazki są doskonałym sposobem do przyciągnięcia uwagi odbiorców. Uatrakcyjniają stronę wizualnie, jednocześnie niosą za sobą ładunek informacyjny — nie bez przyczyny mówi się, że obraz powie więcej niż 1000 słów. Jednakże roboty Google ciągle jeszcze nie potrafią odczytać informacji zawartej w grafice. Warto to wykorzystać opisując obrazek. W ten sposób możesz zwiększyć liczbę słów kluczowych na stronie i podnieść jej moc w zakresie pozycjonowania. Nie rezygnuj z tej możliwości!  

Słowa kluczowe — punkt zaczepienia dla Google

Skąd Google wie, że Twoja strona jest sklepem z ubraniami albo oferuje wynajem maszyn budowlanych? Tu podstawową rolę pełnią słowa i frazy kluczowe. Odpowiednio dobrane dają Google jasny komunikat na temat Twojej oferty. Błędnie dobrane słowa nigdy nie pozwolą na uzyskanie oczekiwanego ruchu. 

Jeśli Twoja strona ma niską pozycję, sprawdź czy:

  • możesz poprawić treści w taki sposób, aby lepiej odpowiadały na zapytania internautów wpisywane w okienko wyszukiwarki,
  • zastosowane słowa kluczowe są odpowiednie dla targetu — czyli odbiorców Twojej oferty,
  • zastanów się nad celem Twojej strony www — być może będziesz musiał opracować nową strategię komunikacji,
  • zacznij pozycjonować się na nowe frazy, które lepiej korespondują z Twoimi odbiorcami i celem strony.

Pamiętaj również o tym, aby nie przesycić treści słowami kluczowymi. Tu najważniejszy jest rozsądek. Treść powinna być naturalna — keyword stuffing (upychanie słów kluczowych) nie spowoduje, że domena będzie pozycjonowana wyżej, wprost przeciwnie — zarówno Google, jak i internauci uznają ją za mało wartościową i niewiarygodną.

Wartościowe treści na stronie — czyli zaprezentuj się jako profesjonalista

Optymalizacja treści na stronie internetowej musi polegać także na analizie opublikowanych treści. Tekst, który nie wnosi nic nowego, jest nie na temat, banalny, zapleczowy czy synonimizowany nie będzie doceniony przez Google. Zbyt krótkie treści lub takie, które charakteryzują się brakiem merytoryki (tzw. lanie wody) nic nie wniosą ani w zakresie pozycjonowania, ani nie będą użyteczne dla odbiorców. 

Na stronie musisz mieć content, który odpowie na zapotrzebowanie użytkowników. Stąd tak istotne jest wyszukanie i zastosowanie odpowiednich słów i fraz kluczowych. Warto jednak pamiętać, że same słowa kluczowe (bez wartości merytorycznej) nie przyczynią się do oczekiwanej pozycji w wyszukiwarce. 

Warto mieć także świadomość, że Twoja konkurencja wciąż pracuje nad tym, aby doskonalić prezentację w sieci. Zakres słów i fraz kluczowych także może się zmieniać. Dlatego co jakiś czas należy przeprowadzać analizę fraz dla danego tematu. Prawdopodobnie istniejące treści możesz rozbudować o dodatkowy, merytoryczny content będący poszerzeniem dotychczasowej zawartości.

Doskonałym pomysłem na wzbogacenie wartości strony jest prowadzenie bloga. Pozwala on na wprowadzenie ciekawostek, nowych idei, koncepcji, prezentacji, które uzupełnione o odpowiednie frazy, dodatkowo podniosą widoczność. Posty na blog warto robić systematycznie — Google docenia strony “zaopiekowane”, które wciąż dostarczają odbiorcom nowych, atrakcyjnych treści. 

Kiedy warto wykonać optymalizację treści na stronie

Optymalizację contentu warto przeprowadzić w sytuacji, kiedy wyniki pozycjonowania domeny są niezadowalające, strona ma niską konwersję oraz niewielki ruch organiczny. Warto się pokusić o poprawę treści także w momencie, kiedy decydujesz się na uaktualnienie strony. Warto podkreślić, że optymalizacja treści to proces — należy ją wykonywać stale i systematycznie dopasowywać teksty do zmieniającego się otoczenia biznesowego oraz nowych wymagań Google.